Julepynt er blevet samlerobjekt

AF Flensborg Avis 2019-12/19

Pynt med motiver af H.C. Andersen er især blevet samlerobjekter, som nedarves i familien.

JULEPYNT is København. Julens traditioner og skikke var noget, som H.C. Andersen holdt meget af, og han tilbragte tit julen på herregårde, hvor han med glæde deltog i pyntningen af det store juletræ.

I dag lever H.C. Andersens glæde videre i julepynt med motiver fra hans eventyr og papirklip, som hurtigt er blevet samlerobjekter, og som kunderne gerne betaler ekstra for. - I november og december er julepynt af Nordahl Andersen med motiver fra H.C. Andersens eventyr blandt vores mest populære produkter.

Julepynt er forbundet med traditioner, og der skal noget specielt til, før ny julepynt får lov til at blive en del af traditionerne, men det oplever vi faktisk, at Nordahl Andersens pynt formår, siger medejer af isenkræmmerne fra KopK Jan Krogh. Også julepynt fra de danske producenter Georg Jensen og Rosendahl blandt de mest populære i butikkerne. Julepynt er en langtidsinvestering Interessen for julepynt har været stigende gennem flere år, og ifølge Jan Krogh er salget steget med 23 procent fra 2018 til 2019.

Der er både mange nye kunder, der er netop begyndt at samle, og gengangere, der hvert år tilføjer lidt mere pynt til samlingen. - Julepynt er blevet samlerobjekter, som tillægges en særlig betydning i familiernes juletradition, og som man gerne vil give videre, så traditionerne kan bestå i generation efter generation. Derfor vil mange kunder gerne betale lidt ekstra for at få pynt af bedre kvalitet, som kan holde til tidens tand, siger Jan Krogh.

Køb det nyeste julepynt i Etly Klarborg nisser her...

Julepynt købes i november I modsætning til julegaveindkøb, som mange udskyder til sidste øjeblik, er danskerne i god tid, når der handles julepynt. Tal fra Danmarks Statistik viser, at mens danskerne i november gennemsnitligt bruger 90 kroner på julepynt, bruger de 50 i december. - Interessen for juleting begynder et godt stykke tid før december, og den er begyndt tidligere og tidligere de seneste år. Og selv om november er den mest travle måned, er der altid efterspørgsel på julepynt helt frem til den 24. december. I de sidste dage op til juleaften er det typisk lys, juletræsfødder og mærkevarepynt til juletræet, vi sælger mest af, siger Jan Krogh.