Vi bruger mere på os selv og mindre på gaver
Kilde: Avisen.dk - Af Per Kuskner - 28. maj 2021 09:57
Selvom danskernes forbrug på fysiske varer steg i 2020, brugte de betydeligt færre penge på gaver til familie og venner. Dansk Detail håber, at foråret og et lempet forsamlingsforbud bringer flere fejringer med sig.
Færre bryllupper, fødselsdagsfejringer og konfirmationer. Forsamlingsforbuddet, der prægede store dele af 2020, og stadig gør sig gældende i 2021, havde stor betydning for antallet af fester og dermed også gaveudvekslingen i Danmark. Til trods for at danskernes online køb af fysiske varer steg med 18 procent i 2020 sammenlignet med 2019, blev der købt markant færre gaver til venner og familie.
Hos KopK, der er en af Danmarks største online isenkræmmer, har man oplevet et drastisk fald i salget af varer, der normalt er stort aftag på ved højtider og andre fejringer. Hele 65 procent er salget af populære gavevarer faldet med i 2020 sammenlignet med 2019 hos den landsdækkende isenkræmmerkæde, og det har haft noget at sige for årets resultat.
– Til trods for, at vi har haft en lille fremgang i salget i 2020, havde den uden tvivl været større, uden forsamlingsforbuddet. De klassiske gavevarer, vi fører, har ikke solgt som de plejer, og det skyldes, at der ikke har været samme mulighed for bryllupsfester, fødselsdage og konfirmationer i 2020, fortæller Jan Krogh, der er administrerende direktør hos KopK.
Dansk Detail: Gavesalget blev udskudt igen og igen
Hos KopK er man ikke alene om at have solgt færre gavevarer i 2020. Ifølge erhvervsorganisationen Dansk Detail har butikker og netbutikker i hele landet oplevet, at færre danskere er blevet fejret med gaver.
– Mange af de virksomheder, der sælger varer, der er knyttet op på festlige anledninger, har slet ikke haft det salg, som de plejer. Det skyldes, at deres salg gang på gang er blevet udskudt i takt med stramninger og forlængelse af forsamlingsforbuddet. Når festlighederne udskydes, sælger man bare ikke gavevarer, og det er ligegyldigt, om man er en fysisk butik eller netbutik, siger Jens Birkeholm, der er administrerende direktør i Dansk Detail.