Kählers historie
Kähler Jubilæumsvase
I 2014 fik Kähler en overraskende succes med deres jubilæumsvase, som ingen kunne have forudset.
Kähler får striber og bliver et tilløbsstykke
Det var noget af en overraskelse for designere og ejere af Kähler at vågne den dag i 2014 efter jubilæumsvasen var kommet på hylderne for det skulle vise sig at blive en kæmpe succes. I 2014 havde Kähler 175 års fødselsdag og det blev fejret med en særlig udgave af Omaggio vasen. Denne vase er den mest karakteristiske vase lavet af Kähler og for mange er den så ikonisk, at den nærmest er indbegrebet af Kähler. Men til 175 års fødselsdagen var det dog hverken sorte, hvide eller røde striber, som gik tværs af de mange hvide vaser. I stedet var det en helt ny udgave, som havde bronzefarvede striber horisontalt henover vasen. Hos Kähler havde man på forhånd bestemt, at denne jubilæumsvase blot skulle være et begrænset parti fordi, at det jo skulle være eksklusivt. Og det skulle vise sig, at det blev meget svært at opfylde danskernes behov.
Vaserne blev revet ned fra hylderne og folk kunne slet ikke få nok af de karakteristiske, hvide vaser med bronzefarvede striber. Snart var man som forbruger nødt til at ty til internettet for at få fat i den flotte og eksklusive vase. Folk betalte snart flere tusinde kroner over købsprisen blot for at være de heldige ejere af sådan en vase.
Successen bag det bronzefarvede vidunder var en overraskelse
Det kom bag på mange, at denne jubilæumsvase skulle vise sig at blive så populær og ikke mindst for ejerne og andre involverede i Kähler. For de havde blot tænkt, at det skulle være en spændende vase, som folk kunne købe, men aldrig havde de i deres vildeste fantasi troet, at det ville ende med at der ville være så meget ståhej om vasen. Kählers vækst eksploderede og snart var firmaet nødt til at ansætte medarbejdere blot for at imødegå den mængde mails, breve og telefonopkald, som firmaet modtog på grund af denne jubilæumsvase.
Bronze bliver til sølv
Kähler har de seneste år været rigtig gode til at udvikle deres produkter og se hvilke behov, som forbrugere har og også opfylde disse behov. Efter hele mediestormen med jubilæumsvasen blev det klart, at folk var vilde med Kähler vasen og især hvis den havde bronzefarvede striber. Dette forstod firmaet at udnytte for ikke lang tid efter kom der endnu et nyt og skinnende vidunder til verden, nemlig den klassiske Omaggio vase, men denne gang med sølvfarvede striber. Denne vase med de sølvfarvede striber ankom til butikkerne blot et år efter lanceringen af den bronzefarvede jubilæumsvase og folk havde langt fra mistet lysten til disse vaser med skinnende striber.
Inden vasen med sølvstriberne nåede butikkerne var den så godt som udsolgt. Faktisk var der så mange, der var interesserede i vasen, at firmaet ikke kunne følge med. Folk de forudbestilte alt det de kunne, men det er med skam i stemmen, at direktøren for Kähler må sige, at der var nogle af de forbrugere, der havde forudbestilt vasen, som måtte gå hjem med uforettet sag fordi, at vasen ikke var kommet frem fordi, at firmaet simpelthen ikke havde haft nok til at sende kunderne alle dem de ville have.
Det er kun de små ændringer der skal til
Ofte kan folk lide det de er vant til og de ønsker ikke noget, som er for drastisk anderledes og lige her kan succesen for Kähler forstås. For vaserne med de skinnende striber er helt de samme som den klassiske Omaggio vase, men det er blot farven på striberne, som er anderledes.
Selvom det har været svært at imødegå folks behov i første omgang så vil dette dog ændre sig i fremtiden. For den nye sølvvase er ikke som sådan en limiteret udgave af Omaggio vasen. Den vil være fast inventar på hylderne fremover og i fremtiden vil Kähler producere lige så mange Omaggio vaser med sølvstriber, som der er behov for.